Blog

polka-w-sklepie projektowanie opakowan a sprzedaz

Projektowanie opakowań a sprzedaż produktu

Podczas wizyty w sklepie każdy z nas ma styczność z setkami różnych opakowań i choć większość konsumentów nie zdaje sobie z tego sprawy to jednak wygląd opakowania ma duży wpływ na to jak postrzegany jest nasz produkt wśród klientów. Dziś opowiem na jakie czynniki należy zwracać uwagę podczas projektowania opakowań, tak by zwiększyć sprzedaż swojego produktu.


Projektuj opakowanie tak, by wyróżnić się spośród konkurencji.

Półki sklepowe wprost uginają się od ogromu produktów, które się na nich znajdują. Przeciętny konsument zderza się z setkami różnych opakowań, więc kluczem do sukcesu sprzedażowego jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta, akurat do naszego produktu. Można to zrobić w dwojaki sposób – atrakcyjną ceną i/lub wyróżniającym się opakowaniem. My skupimy się na tym drugim sposobie. Kluczowym elementem w projektowaniu opakowań (właściwie nie tylko tam) jest analiza konkurencji. Często właściciele firm, którzy zlecają agencji zaprojektowanie opakowań, życzą sobie by projekt nawiązywał do opakowań konkurencji (wszak, skoro oni odnieśli sukces, to inspirując się ich działaniami też na tym zyskamy). Jest to błędne rozumowanie, bo upodabniając nasz produkt do konkurencyjnego towaru, narażamy się na nijakość (klient być może pomyli nasz produkt z ofertą konkurencji). Dlatego, też kluczem do sukcesu jest analiza konkurencji, tak by nie powielać działań naszych rynkowych rywali. Możemy wyróżnić się barwą, kształtem lub użytymi materiałami. Sposobów jest wiele, ważne by wyeksponować nasz produkt na półce sklepowej.

piwa-z-bliska projektowanie opakowan a sprzedaz
Ryzykowne decyzje pozwolą wyróżnić się wśród konkurentów.

Opakowanie jako element kreacji marki.

Oceniamy wzrokiem, również opakowania. Podświadomie jesteśmy w stanie przydzielić poszczególne produktu do konkretnej półki cenowej. Przeciętny konsument może bez trudu odróżnić produkt luksusowy od tego z niższej półki, dlatego przy projektowaniu opakowań należy pamiętać o tym by projekt nawiązywał do grupy docelowej. Czy wyobrażasz sobie opakowanie luksusowego zegarka w pastelowych kolorach, ze śmiesznymi ilustracjami? Albo zwykłe mydło w płynie w szklanym, czarnym opakowaniu zapakowane w tekturowy kartonik? No właśnie. Celowo przekoloryzowałem wspomniane przykłady, żeby lepiej można było zorientować się o czym mówię. Projektując opakowania, niezależnie w jaki branży, musimy ustalić:

  • do kogo firma kieruje swój produkt (wiek, płeć, dochody itd.)
  • jaka będzie cena produktu (czy firma celuje w najtańsze produkty, a może półkę premium)
  • co firma chce przekazać swoim opakowaniem (jesteśmy marką młodzieżową/luksusową etc.)

Znając odpowiedzi na powyższe pytanie zespół projektowy może precyzyjnie dostosować “design” opakowania do produktu.

opakowanie-kosmetykow-hos projektowanie opakowan a sprzedaz
Przykład opakowań marki HÓS jako produktu premium.

Zaciekaw klienta swoim opakowaniem.

Opakowanie nie musi być wyłącznie nośnikiem informacji, ale może też wciągnąć konsumenta w jakąś historię, bądź zaangażować w akcję. Jest to szczególnie chętnie stosowany zabieg przy projektowaniu etykiet na piwa rzemieślnicze, gdzie często możemy ujrzeć krótkie opowieści, wierszyki itp. Również umieszczenie zagadek logicznych lub labiryntów, które zmuszą klienta do wzmożonego myślenia będą fajnym rozwiązaniem. Takie działania urozmaicają opakowanie i pozwalają na zainteresowanie konsumenta naszym produktem jednocześnie wzmacniając naszą pozycję na rynku.

kubek-z-bliska projektowanie opakowan a sprzedaz
Wykorzystaj opakowanie do zaangażowania klienta w coś ciekawego.

 

Jak widać, projektowanie opakowań to złożony proces, który wymaga dogłębnej analizy i podjęcia wielu kluczowych decyzji. Wszystko to prowadzi do wyróżnienia się spośród konkurencji oraz przekazania potencjalnemu klientowi konkretnego przekazu. Dobrze zaprojektowane opakowanie pomaga w budowaniu świadomości naszej marki i ugruntowaniu jej pozycji na rynku, dlatego też warto zainwestować w dobrze przemyślany projekt, z którego będziemy czerpać korzyści długi czas.

A jakie jest wasze zdanie, dobrze zaprojektowane opakowanie to klucz do sukcesu sprzedażowego? Dajcie znać w komentarzach 🙂

Co-owner Colorpeak Studio.