Blog

piwa-z-bliska projektowanie-etykiety-na-piwo

Projektowanie etykiety na piwo – case study

Piwna rewolucja, która przeszła przez Polskę jak tornado wprowadziła zupełnie nową jakość w projektowaniu etykiet na piwa, dzięki czemu popularne “krafty” wyróżniają się na tle browarów koncernowych wyszukanym designem. Postanowiliśmy przedstawić więc jak wygląda praca nad takim projektem od środka. Zapraszamy.


W artykule Projektowanie opakowań a sprzedaż produktu wyjaśniłem czym ma się wyróżniać i jakie zadania ma spełniać dobrze zaprojektowane opakowanie. W związku z tym dziś pójdziemy o krok dalej i pokażę jak wygląda w praktyce proces projektowy opakowania, a konkretniej etykiety na piwo.

Od czego zacząć projektowanie etykiety na piwo?

Zaczynając prace należy przede wszystkim zgromadzić jak najwięcej informacji nt. firmy, dla której wykonujemy dane zlecenie. Bardziej szczegółowo opisałem ten proces w artykule zatytułowanym Projektowanie logo – od briefu po gotowy projekt. Zebranie tych informacji ma na celu jak najbardziej precyzyjne dopasowanie projektu do charakterystyki konsumentów jak i samego produktu. Z naszego briefu jasno wynikało, że Browar Majster to browar, który kieruje swoją ofertę do miłośników piw rzemieślniczych z przedziału wiekowego 25-35, a sama marka ma mieć luźny, niezobowiązujący, wręcz humorystyczny charakter. Dodatkową, bardzo ciekawą informacją, był fakt, że Browar Majster swoją ofertę chce kierować nie tylko do specjalistycznych sklepów czy barów (multi-tap), ale też do supermarketów.

paragon-fiskalny projektowanie etykiety na piwo
Analiza konkurencji jest świetnym sposobem, by wybić się na rynku.

Wyróżnij się spośród konkurencji.

Dlatego też wiadomo było, że browar będzie bezpośrednio konkurował nie tylko z innymi browarami rzemieślniczymi, ale też – biorąc pod uwagę miejsce sprzedaży – z browarami koncernowymi. O ile wyeksponować produkt spośród tej ostatniej grupy jest dość łatwo, o tyle wyróżnienie się spośród “kraftów” już do najłatwiejszych zadań nie należy.

Zauważyliśmy, że znakomita większość etykiet piw rzemieślniczych zawiera ciekawe ilustracje, często z humorystycznym wydźwiękiem, dlatego też postanowiliśmy już na starcie tę koncepcję odrzucić. Wpadliśmy na pomysł, który na początku wydawał się nieco szalony (bo w rezultacie mocno odbiega od przyjętych standardów), ale koniec końców obrana koncepcja okazała się trafna. Otóż, skoro piwa będą sprzedawane w supermarketach, a cała seria miała mieć mocno humorystyczny charakter to dlaczego by nie umieścić na butelkach etykiet stylizowanych na paragon fiskalny, a poszczególnych piw nie nazwać zwrotami, które często można usłyszeć stojąc przy kasie?

butelki-piwa-w-powietrzu projektowanie etykiety na piwo
Czasem podjęcia ryzyka jest świetnym pomysłem.

Końcowy etap projektowania, czyli praca w programie.

Po dobraniu odpowiednich nazw do poszczególnych stylów piwa, przyszła pora na opracowanie koncepcji graficznych etykiet. Zarówno układ treści, jak i typografia jednoznacznie nawiązują do paragonu fiskalnego. Aby uniknąć monotonii, każdy styl piwa został wyróżniony osobnym kolorem co pozwoliło “złamać” monotematyczny charakter czarno-białych etykiet. W ramach projektu przygotowaliśmy również serię plakatów, które bardziej szczegółowo prezentowały każdy ze sprzedawanych gatunków piwa.

praca-w-programie projektowanie etykiety na piwo
Praca w programie to tak na prawdę końcowy etap prac.

Podsumowanie, czyli jak zaprojektowaliśmy etykiety na piwa rzemieślnicze.

Jak widać, projektowanie opakowań, a w tym przypadku etykiet na piwa to przede wszystkim szereg decyzji, od których zależy powodzenie projektu. Jasno określone wytyczne, dobrze uargumentowana koncepcja kreatywna oraz profesjonalne wykonanie to klucz do sukcesu.

piwa-w-rzedzie projektowanie etykiety na piwo
Tak prezentują się zaprojektowane przez nas etykiety.

 

Jeżeli podoba ci się to jak pracujemy i chciałbyś podjąć współpracę, to zapraszamy do kontaktu w celu uzgodnienia szczegółów.

Co-owner Colorpeak Studio.