Blog

Książki dla grafika – 5 najlepszych propozycji

Czytanie książek to jedna z lepszych metod pozyskiwania wiedzy teoretycznej. Półki w księgarniach uginające się pod ciężarem pozycji traktujących o brandingu czy DTP sprawiają problem początkującym, którzy zadają pytanie “które książki warto przeczytać?”.


Z książkami mamy do czynienia od najmłodszych lat – bajki, podręczniki etc. W dobie smartfonów, tabletów i komputerów, tradycyjna lektura powoli odchodzi w zapomnienie. Wciąż jednak wiele osób traktuje książki jako znakomite źródło wiedzy, dlatego też warto sięgać po dobre pozycje z zakresu projektowania. Tylko, które są dobre? W tym tekście przedstawię pięć książek dla grafika, z którymi warto się zapoznać.

Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe. -Von Glitschka

O CZYM?: Tytuł mówi sam za siebie, mamy do czynienia z książką na temat grafiki wektorowej. Amerykański projektant Von Glitschka szczegółowo tłumaczy jak tworzyć kształty wektorowe za pomocą narzędzi i funkcji dostępnych w Adobe Illustrator na przykładzie własnych ilustracji. Polecam tę książkę, nie tylko ze względu na ciekawe i przydatne metody jakimi dzieli się z nami autor, ale również dlatego, że Von przedstawia nam od środka swój proces projektowy – od szkiców aż po wektoryzację stworzonych rysunków. Poza tym, książka jest wypełniona świetnymi pracami autora, co dodatkowo samo w sobie może posłużyć jako źródło inspiracji.

DLA KOGO?: Z czystym sumieniem mogę polecić książkę wszystkim projektantom, nie tylko tym, którzy mają problemy z obsługą Illustratora, ale też tym, którzy myślą, że w temacie tworzenia kształtów wektorowych wiedzą już wszystko. Poza tym, jeżeli ktoś pasjonuje się tworzeniem ilustracji to też warto do tej książki zajrzeć.

Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. -David Airey

O CZYM?: Każdy szanujący się grafik słyszał o tej książce, a prawie każdy przeczytał ją pewnie kilkukrotnie. Jeżeli nie należysz do żadnej z powyższych grup, musisz szybko uzupełnić zaległości. Północno-irlandzki projektant David Airey wprowadza nas w świat brandingu. Tłumaczy jak należy postępować z klientem, jak wygląda proces tworzenia logo i identyfikacji wizualnej, a wszystko okraszone znakomitymi projektami (wraz z opisem procesu kreatywnego) cenionych projektantów z całego świata. Mnóstwo przydatnej wiedzy, podanej w konkretny i przystępny sposób.

DLA KOGO?: W książce, autor skupia się na logo, ale ze względu na część poświęconą współpracy z klientami, polecam tę książkę każdemu grafikowi.

Pracuj dla pieniędzy, projektuj dla przyjemności. Podręcznik freelancera. -David Airey

O CZYM?: Kolejna książka Davida Airey’a. Tym razem pozycja skierowana do osób, które chcą pracować lub już pracują na swoim. Autor w sposób bardziej szczegółowy niż w Logo Design Love porusza tematy wyceny, współpracy z klientem itp. Dodatkowo przedstawia tematy związane z marketingiem, zarządzaniem czasem i projektami, pozyskiwaniem klientów oraz kwestiami prawnymi. Książka daje niesamowitą dawkę praktycznej wiedzy oraz – kolokwialnie mówiąc – motywacyjnego kopa do działania.

DLA KOGO?: Jest to niewątpliwie bardzo wartościowa lektura dla każdego kto planuje założyć własną firmę lub pracować jako freelancer. Porusza kluczowe zagadnienia, autor w wyczerpujący sposób tłumaczy sposoby na udany biznes na podstawie doświadczeń własnych i innych osób, które odniosły sukces w branży kreatywnej.

Pierwsza pomoc w typografii. -Hans Willberg, Peter Forssman, Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman

O CZYM?: Odnoszę wrażenie, że dobór typografii to jeden z największych problemów początkujących grafików. Być może odstrasza ich bogata historia pisma, z którą warto by się zapoznać lub grube podręczniki na temat typografii i składu tekstu w ogóle. Ta książka jest inna, mimo ledwie stu stron, zawiera w sobie całkiem pokaźną dawkę wiedzy na temat typografii. Autorzy poruszają kwestie czytelności, składu czy wpływu konkretnego papieru na wygląd wydrukowanego tekstu.

DLA KOGO?: Obowiązkowa lektura dla każdego początkującego projektanta. Garść podstawowej wiedzy typograficznej, która pozwoli w świadomy i przemyślany sposób dobierać odpowiednie kroje pisma do waszych projektów.

Jak projektować kroje pisma. Od szkicu do ekranu. -Cristóbal Henestrosa, Laura Meseguer, José Scaglione

O CZYM?: Skoro wprowadzenie w świat typografii mamy za sobą to teraz pora na trochę bardziej zaawansowaną wiedzę. Powyższa pozycja to znakomity podręcznik, w którym autorzy przedstawiają kompletną wiedzę na temat projektowania krojów pisma. Przedstawiają sposoby na szkicowanie, tłumaczą zagadnienia świateł, proporcji i digitalizacji szkiców. Wszystkie zagadnienia są opisane w sposób szczegółowy, a dzięki trzem autorom, mamy możliwość poznać różne podejścia do projektowania fontów. Zaryzykuję stwierdzenie, że jest to jedna z najlepszych książek na temat – szeroko pojętego – projektowania graficznego, jaką kiedykolwiek czytałem.

DLA KOGO?: Polecam książkę każdemu grafikowi, nie tylko tym, którzy chcą projektować własne fonty. Uważam, że wiedza zawarta w tej książce to informacje, które każdy dobry projektant powinien doskonale znać.

Jak widać jest kilka pozycji, z którymi warto się zapoznać. Dobre książki cechują się usystematyzowaną zawartością, a wartość merytoryczna stoi na wysokim poziomie dzięki autorom, którzy na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia potrafią przekazać najistotniejsze informacje. Warto rzecz jasna szukać kolejnych, dobrych książek o grafice, bo tutaj przedstawiłem swoją subiektywną listę. Jeżeli znasz jakieś fajne książki, które pominąłem, daj znać w komentarzu.

Co-owner Colorpeak Studio.