Blog

leniwy niedzwiedz co robic gdy nie ma zlecen

Co robić gdy nie ma zleceń?

Każdy kto pracuje na własny rachunek zderzył się z problemem braku zleceń. Dotyka to szczególnie początkujących, którzy nie mają jeszcze wypracowanych kontaktów i stałych klientów. Jak się okazuje, ten – wydawałoby się – koszmarny czas można obrócić na swoją korzyść i efektywnie go wykorzystać. Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na to co robić gdy nie ma zleceń.


Stwórz projekt fikcyjny.

Jeżeli nie wykonujesz aktualnie żadnych projektów komercyjnych to nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć projekt dla zmyślonej firmy. Zanim jednak stwierdzisz, że szkoda na to czasu, pozwól, że przedstawię ci kilka argumentów:

  • wzbogacasz portfolio o dopracowany projekt
  • tworząc projekt (niezależnie czy komercyjny czy fikcyjny) rozwijasz swoje umiejętności
  • projektując logo czy stronę odnoszącą się do konkretnej tematyki możesz prezentować ją przyszłym klientom z tej samej branży
  • fikcyjny projekt możesz sprzedać

Jedna uwaga, nie pracuj dla nikogo za darmo (słynne projekty do portfolio). Te projekty twórz wyłącznie dla własnej satysfakcji.

Popracuj nad promocją.

Być może nie masz zleceń, ponieważ twoje działania marketingowe pozostawiają wiele do życzenia? Stwórz plan prowadzenia profili social media (zakładam, że takowe posiadasz?), zaplanuj posty, udzielaj się w grupach tematycznych na Facebooku i popracuj nad pozycjonowaniem strony. Jeżeli nie wiesz za bardzo jak to zrobić, to w związku z brakiem zleceń, masz dużo czasu by się w tym kierunku dokształcić. Możesz również pomyśleć nad wykupieniem reklamy na Facebooku lub AdWords jeśli masz na to środki.

Załóż bloga.

Nawiązując do poprzedniego punktu, świetnym sposobem na promocję jest założenie własnego bloga. O zaletach jego posiadania pisałem w tekście 4 powody, dla których warto założyć bloga. Pisz artykuły, które zaciekawią twoich odbiorców, poprawne pod kątem SEO, a czas na to poświęcony zaprocentuje w przyszłości.

Popracuj nad portfolio.

Zastanawiałeś się kiedyś czy przyczyną braku klientów nie jest może twoja strona internetowa? Skoro masz teraz czas, to przeanalizuj czy twoje portfolio pracuje dla ciebie. Być może jest wręcz odwrotnie i odstraszasz swoich klientów paskudną witryną. Jeśli nie wiesz jak powinno wyglądać dobre portfolio grafika to zapraszam do świeżutkiego tekstu na ten temat.

Poszerzaj swoją wiedzę.

Brak zleceń to dobry czas, by podszkolić się z wiedzy o projektowaniu. Spójrz krytycznym okiem na swoje umiejętności i wyciągnij wnioski. Może są jakieś obszary, w których czujesz się niepewnie i warto byłoby się ich poduczyć?

Projekty pro bono.

Na koniec zostawiłem sobie projekty pro bono, czyli prace charytatywne. Może w okolicy funkcjonuje jakaś fundacja, która ma amatorskie logo czy brzydką stronę i uważasz, że możesz nieodpłatnie pomóc w poprawieniu ich wizerunku? Oprócz stworzenia prawdziwego projektu, zyskujesz kontakty. Być może osoba, której pomogłeś będzie miała dla ciebie jakieś zlecenie komercyjne, poleci twoje usługi znajomym lub zareklamuje cię na swoim Facebooku. Warto przy okazji takiej współpracy przedstawić normalną wycenę, tak jakbyś tworzył projekt komercyjny. Dzięki temu osoba, z którą współpracujesz będzie miała świadomość (jakkolwiek górnolotnie to nie zabrzmi) jak wartościowa jest twoja pomoc.

To by było na tyle. Jak widzisz, brak zleceń – choć jest to frustrująca sytuacja – to nie koniec świata i zamiast czekać, aż klient sam do ciebie przyjdzie, możesz wykorzystać nadmiar czasu na coś pożytecznego. Jeśli dobrze zaplanujesz swoje działania, będziesz w nich konsekwentny i w pełni zaangażowany to poświęcony czas zaprocentuje w przyszłości.

Co-owner Colorpeak Studio.