Blog

nauka projektowania

5 sposobów na efektywną naukę projektowania

Każdy aspirujący grafik szuka sposobów, by być coraz lepszym. Postanowiłem zebrać kilka metod nauki, które moim zdaniem są najefektywniejsze.


Na początku wspomnę, że nie ma jednej, cudownej metody, która uczyni cię znakomitym projektantem. Każdy z biegiem czasu odkryje, co działa na niego najlepiej. Niemniej, jest kilka metod, z którymi większość grafików prędzej czy później ma styczność.

 

Książki.

Klasyczna, w dobie wszechobecnej elektroniki, nieco zapomniana metoda. Osobiście uważam książki za jedno z najbardziej wartościowych źródeł wiedzy i mam ku temu kilka powodów:

  • wiedza w książkach jest usystematyzowana (od podstaw do trudniejszych zagadnień). Dzięki temu mamy możliwość uczyć się efektywnie i jednocześnie mamy pewność, że nie będziemy mieli braków w zakresie wiedzy podstawowej
  • gwarancja poziomu merytorycznego. Dobre książki, pisane przez znane osoby ze świata designu, to pewność wiedzy na najwyższym poziomie, popartej doświadczeniem i kwalifikacjami. W internecie każdy może publikować artykuły branżowe, lecz kontrola jakości treści jest mocno utrudniona (szczególnie dla początkujących)
  • czytanie książek samo w sobie jest bardzo wartościowe. Jako społeczeństwo czytamy coraz mniej książek w wersji papierowej, a przecież porządna lektura poszerza zasób słownictwa, “ćwiczy” nasz mózg i nie męczy oczu tak jak ekran komputera

Wspominałem o dobrych książkach, w artykule Książki dla grafika – 5 najlepszych propozycji, przedstawiam zbiór pozycji, które warto przeczytać.

Tutoriale video.

Tutoriale czy też kursy, to kolejny dobry sposób na naukę projektowania. Płatne czy darmowe (np. na Youtube), są ciekawym uzupełnieniem książek. O ile papierowe publikacje skupiają się głównie na przedstawianiu ogólnych zasad projektowania, tak kursy wideo to znakomite źródło jeśli chodzi o naukę obsługi programów komputerowych. Krok po kroku przedstawione lekcje, pozwalają w szybki sposób opanować interfejs znanych aplikacji przeznaczonych do grafiki komputerowej.

Oczywiście wsród tutoriali znajdziemy również pozycje traktujące o brandingu czy UI/UX, tak jak i półki w księgarniach uginają się pod podręcznikami Photoshopa czy InDesigna.

Przeglądanie blogów.

Dobry grafik musi orientować się w branżowych nowościach, dlatego dobrym sposobem by być “na czasie” jest przeglądanie branżowych blogów, zarówno tych rodzimych jak i zagranicznych. Można się z nich dowiedzieć informacji o najnowszych trendach w projektowaniu, ale również trafić na ciekawe poradniki czy recenzje.

Analiza lepszych.

Mamy Dribbble, Behance, DeviantArt itd. Jest to dobra okazja do tego by zapoznać się z pracami osobów, które są bardziej doświadczone i mają większe umiejętności od nas. Oprócz luźnego inspirowania się projektami innych warto takie dzieła analizować bardziej dogłębnie. Po prostu warto być dociekliwym, zastanowić się dlaczego ten element jest tutaj, dlaczego użyto takiego koloru, czy przestrzeń jest zaplanowana w jakiś konkretny sposób itd.

Myślę, że jest to ciekawa metoda, szczególnie jeżeli ktoś jest wzrokowcem. Wtedy długo przyglądając się w jakiś element można wbić go sobie do głowy na tyle głęboko, że utkwi nam w pamięci, a my zapamiętamy kolejny dobry przykład projektowania.

Praktyka.

Powyższe sposoby będą bezużyteczne, jeśli zdobytej wiedzy teoretycznej nie będziemy próbowali przekształcić w czyny. Zaryzykuję stwierdzenie, że zwyczajny trening, ćwiczenie jakiegoś zagadnienia w praktyce to najlepszy sposób na efektywną naukę projektowania graficznego. Im więcej projektów za nami tym nasze prace będą stały na wyższym poziomie (pod warunkiem, że z nauki wyciągamy jakieś wnioski).

Nie ważne czy projektujemy “do szuflady” czy dla prawdziwego klienta, każdy zrealizowany projekt jest krokiem naprzód w drodze do lepszego projektowania.

Jak widać jest kilka sposobów, które osobiście uważam za najlepsze. Nie twierdzę, że nie ma innych metod, dlatego też chętnie poznam inne ciekawe sposoby na bycie lepszym niż dobrym grafikiem 🙂 Dajcie znać w komentarzach.

Co-owner Colorpeak Studio.